امروز: سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
عنوان عکس اسلایدر عنوان عکس اسلایدر عنوان عکس اسلایدر
نویسنده:
تاریخ: جمعه 16 اسفند 1398
بازدید: 133

تمکین عام به چه معناست؟

تمکین عام به معنای حسن رفتار زن در زندگی مشترک با همسر خود و رعایت بهداشت و آراستگی خود، فرزندان و منزل برای مرد با توجه به شرایط مالی همسر می باشد. همچنین در این خصوص باید مقتضای زمان و مکان را نیز در نظر گرفت.

هر گونه رفتار زن در زندگی مشترک باید متعادل و متعارف جامعه بوده و به معنای اطلاعت وی از تمام دستورات مشروع مرد باشد. چنین امری در حقوق به معنای تمکین عام بوده و حق زن نسبت به نفقه را ایجاد می کند.

اما نکته ای که باید مطرح نمود این است که تمکین عام تاثیری بر حق زن مبنی بر وکیل مهریه ندارد. به عبارت دیگر اگر زنی تمکین عام ننماید و از انجام وظایف مربوط به زن در زندگی مشترک خودداری کند، باز هم می تواند نسبت به دریافت مهریه اقدام نموده و حکم محکومیت مرد به مطالبه مهریه را درخواست نماید.

تمکین خاص به چه معناست؟

تمکین خاص به معنای اجازه زن مبنی بر انجام آمیزش جنسی مرد با وی می باشد. همانگونه که در ابتدا توضیح دادیم به محض وقوع عقد نکاح، زن مالک نصف مهریه می گردد و برای مالکیت تمام مهریه، نیاز به تمکین خاص دارد.

بنابراین تمکین زن به معنای عام و انجام امور منزل و همسر داری شرط مالکیت تمام مهریه نخواهد بود تا زمانی که زن راضی به انجام تمکین خاص گردد.

بنابراین می توان گفت، تمکین اگر از نوع خاص باشد در میزان مهریه تاثیرگذار است نه بر حق زن مبنی بر مطالبه و یا عدم مطالبه مهریه.

چرا که زن تحت هر شرایطی حق مطالبه مهریه را دارد مگر اینکه خود آن را به شوهر بذل نماید و یا اینکه عقد آن ها مشمول فسخ و یا بطلان نکاح قرار گیرد.

تاثیر حق حبس بر حق مطالبه مهریه

از جمله حقوقی که قانون برای زن در خصوص مهریه در نظر گرفته است، حق حبس می باشد. بدین معنا که زن می تواند تا زمان دریافت نصف مهریه خود از مرد از تمکین خاص خودداری نماید و از این طریق مرد را مجبور به پرداخت مهریه نماید.

در اینجا ذکر دو نکته حائز اهمیت است:

عدم تمکین و مهریه

 اول اینکه اگر زن تنها یکبار تمکین نماید دیگر نمی تواند از حق حبس استفاده کند و دوم اینکه در صورت تقسیط مهریه از جانب دادگاه و پرداخت اولین بخش از اقساط مقرر شده، زن موظف به تمکین می گردد.

 در غیر این صورت از حق دریافت نفقه در مدت زمان عدم تمکین محروم شده. هرچند حق او بر مطالبه نصف مهریه همچنان محفوظ است.

باید در پایان به این نکته اشاره نمود که در صورت بروز مسئله فوق، مرد حق ازدواج مجدد را بدون کسب اجازه از همسر اول خود به دست خواهد

بخش نظرات این مطلب

این نظر توسط سینما در ماشین با ایرانتیک در تاریخ 1399/03/13 و 0:06 دقیقه ارسال شده است

سینما در ماشین با ایرانتیک

سینما در ماشین
https://www.irantic.com/car-cinema
من بابت سایت خوبتون ممنون هستم. ایرانتیک جدیدا ویژگی جدیدی آورده که توسط آن میتونیم با ماشین بریم داخل سینما و فیلم سینمایی رو از داخل ماشین ببینیم. اینجوری هم راحت تریم هم بهداشتیه هم خوراکی میتونیم سینما ببریم با خودمون.سینما ماشین بهترین کاری که کرده اینه که صدای سینما هم دست خودمون هست و میتونیم از رادیو ماشین صدای سینما رو پلی کنیم.
شهرهای تهران و کرج و قم و شیراز و مشهد و اصفهان و احتمالا تبریز هم سینما ماشین رو دارن میارن. کلا خیلی حال میده این سینما در ماشین .
پیشنهاد میکنم ی بار امتحانش کنید...
سایت ایران تیک یک سایت هست که با ادرس irantic.com در دسترس هست و بلیت سینما و بلیط کنسرت و بلیط تئاتر رو میتونید ازش تهیه کنید. قیمت بلیط ها با تخفیف ویژه هستند.


کد امنیتی رفرش